طرح توجیهی کسب و کار

طرح توجیهی کسب و کار

طرح توجیهی کسب و کار

طرح توجیهی کسب و کار

 سلام بر دوستداران دپارتمان آقای صنایع، در مقاله “طرح توجیهی کسب و کار”  مفاهیم آن را به شما عزیزان یاد میدهم.

در مقاله نوشتن طرح توجیهی باهم  با مفاهیم و بخش های مورد مطالعه بازار ، فنی ، مالی آشنا شدیم  بعد از مطالعه طرح توجیهی یا امکان سنجی  به مرحله طرح توجیهی کسب و کار ( BP ( business plan  ، میرسیم که باید پیاده سازی شود .

شما در مطالعه و نوشتن طرح توجیهی (feasibility study ) ، با مطالعه و  بررسی موارد  از نظر بازار و فنی و مالی درباره توجیه پذیر بودن یا نبودن طرح ، با تصمیم گیری این که طرح توجیهی را عملی کنید پس  از آن طرح توجیهی کسب و کار BP (Business Plan  ) را که بخش بازار و درآمد را با جزئیات بهتر با یک آراستگی مشخص میکند .

طرح توجیهی کسب و کار

یک طرح توجیهی کسب و کار شامل بخش های زیر میباشد

سر فصل های طرح توجیهی کسب و کار

  • بخش مشتری

در این قسمت ؛ مشتری های اصلی  در هر بخش جامعه  از نظر جنسیت، سن، روانشناسی، موقیت جغرافیایی، و حتی فیزیک بدن و …. مورد بررسی قرار داده و بخش مشتری خود را  مشخص میکنیم. دلیل این امر را به مثالی برای شما توضیح میدهم:

در حوزه اسکاتلند افراد از فیزیک و تناسب اندام متفاوتی نسبت به مردم های شرق آسیا هستند و برای مثال ماشینی که برای هر کدام از این بخش مشتری طراحی میشه قابل استفاده برای دیگری نمیباشد.

  • ارتباط با مشتریان

مشتریان از چه رابطی و طریقی با ما در ارتباط هستند ؟

جایگاه مشتری را در کسب و کار خود مشخص کنید و ببینید که آن ها در تولید محصول شما نقشی داردند ؟

آیا برای تصمیم گیری مشتری در خرید او را کمک میکنیم ؟

هر چقدر ما راه های ساده تری برای ارتباط با مشتری ایجاد کنیم نتیجه و بازخود بهتری در بند مدت دارد و ما باید در این بخش به طور کامل به مشتریان کمک کنیم.

  • کانال ها

راه های ارتباطی مشتریان  از طریق سایت ، اپلیکیشن ، حضوری و……. در این قسمت مشخص میشود .و برای مشتریان بالقوه ، پس از خرید محصول ، ارزیابی محصول کانال های ارتباطی مجزا در نظر بگیرید.

طرح توجیهی کسب و کار

  • ارزش پیشنهادی

ارزش هایی را که برای مشتریان خلق شده است .

چه مشکلی از مشتریان حل میشود و چه نیازی از مشتریان تامین میشود .

آیا واقعا نیازی یا مشکلی از مشتری برطرف میکند یا یک حس زودگذر است

  • فعالیت های کلیدی

فعالیت هایی که در حوزه کسب و کار انجام میگیرد و هسته ی کسب و کار را مشخص میکند . برای مثال شرکت خدماتی نظافتی : نظافت منازل ، نظافت شرکت و…

  • منابع کلیدی

برای حلق ارزش و دسترسی به مشتری چه منابعی را در نظر میگیرید ؟

این منابع را چگونه تامین میکنید ؟

برای مثال منابع کلیدی  برند ، محتوا، سایت، حتی مواد اولیه، یا یک مختصص و….. را برای شرکت مشخص میشود .

  • شرکای کلیدی

افراد یا شرکت هایی که با آنها در حوزه کسب و کارتان با آن ها شریک هستید را مشخص میکنید . که می تونه شامل تیم بازاریابی ، لجستیک ، تامین مواد اولیه و سهامداران شرکت و….. باشد .

  • جریان های در آمدی

پس از مشخص شدن تمامی اجزای  کسب و کار میتوان مدل درآمدی را نوشت . تمامی منابعی که برای ما کسب درآمد  یا منافع آتی که باعث بوجود آمدن درآمد بشه را در نظر بگیرید. برای هر ارزش پیشنهادی باید یک مدل درامدی نوشته شود و این بخش مهمترین بخش از طرح توجیهی کسب و کار است.

  • ساختار هزینه

تمامی منابع و فعالیت هایی که باعث بوجود آمدن هزینه میشود  را در ساختار هزینه در نظر بگیرید.

برای مثال : هزینه توسعه کسب و کار ، هزینه طراحی سایت ، هزینه خرید ، هزینه مواد اولیه و….

 با نوشتن تمامی این بخش ها شما طرح توجیهی کسب کار (  BP)  را آماده کرده اید .

طرح توجیهی کسب و کار

نتیجه گیری

با استفاده از این روش میتوانید تمایزی بین  خود و رقبایتان ایجاد کنید و بخش هایی که در آن نقص دارید را تقویت کنید و آماده استارت قوی تری نسبت به بقیه در کسب و کارتان باشید

در دپارتمان آقای صنایع ما همراه شما هستیم که طرح توجیهی کسب و کارتان را تهیه کنیم کافیست با  کارشناسان ما به شماره 09176746951 جهت سفارش و مشاوره رایگان در تماس باشید.

ممنون که تا پایان با مقاله طرح توجیهی کسب و کار از آقای صنایع همراه بودید.

 

No Comments

Add your comment