آدرس ایمیل: mrsanaye12@gmail.com

ساعات اداری: شنبه - چهارشنبه: 9:00 - 17:30

نوشتن طرح توجیهی

نوشتن طرح توجیهی

سلام به دپارتمان آقای صنایع خیلی خوش اومدین در این مقاله تمام نکته ها و قسمت های مختلف جهت “نوشتن طرح توجیهی” را مرور میکنیم.

در ابتدا شما را با مفاهیم طرح توجیهی یا همان مطالعه امکان سنجی آشنا می کنیم، از اهمیت و مزایای آن سخن می گوییم. و در ادامه نوشتن طرح توجیهی را در سه بخش مطالعات بازار ، مطالعات فنی ، مطالعات مالی  به طور کامل و ذکر جزئیات تشریح می کنیم .

شما برای تهیه ی طرح توجیهی سود آور ، در کمترین زمان ممکن  با اطمینان از اطلاعات در حوزه ی صنعتی ، بازرگانی، گردشگری، کشاورزی می توانید با شماره 09176746951  از دپارتمان صنایع  درهر زمان از شبانه روز تماس بگیرید.

نوشتن طرح توجیهی
نوشتن طرح توجیهی

مطالعه امکان سنجی یا طرح توجیهی چیست؟ 

یک طرح توجیهی طرحی است که بر اساس مطالعات و تحقیقات انجام شده به ارزیابی و امکان سنجی و تجزیه و تحلیل یک پروژه می پردازد و به سرمایه گذار کمک میکند که پروژه خود را به صورت منطقی و گام به گام عملی کند.

این طرح شامل قسمت های مختلف است و نوشتن آن نیز ضوابط و قوانین خاص خود را دارد.

در طرح توجیهی چه ابعادی از پروژه مورد بررسی قرار می گیرد؟

طرح توجیهی ابعاد مختلف از یک پروژه را مورد بررسی قرار میدهد از جمله از ابعاد اقتصادی فنی، برنامه ریزی، حقوقی، امکان و یا عدم امکان انجام و نیز وضعیت بازار.

مطالعات امکان سنجی شامل چه مباحثی است؟

نوشتن طرح توجیهی
نوشتن طرح توجیهی

امکان سنجی سیستمی

 در این مبحث بررسی میشود که یک سیستم چگونه سیستمی است و کارایی و اثربخشی آن چگونه خواهد بود .

به صورت کلی نتیجه امکان سنجی این است که آیا این سیستم، سیستم خوبی هست یا نه؟ و اگر بخواهیم کامل تر بگوییم نتیجه این امکان سنجی این است که آیا این سیستم کارایی و اثربخشی موردنظر را خواهد داشت یا خیر .

امکان سنجی حقوقی

 در این مبحث بررسی میشود که  پروژه از نظر حقوقی و مطابقت با قوانین و مقررات طبق ضوابط هست یا خیر.امکان سنجی حقوقی از این نظر بسیار حائز اهمیت است که در گرفتن مجوز از سازمان های مربوطه و یا گرفتن وام از بانک حتماً باید مورد بررسی قرار بگیرد.

شما برای شروع کار نیازمند این هستید که در تمامی موارد مجوز های مربوطه را دریافت کنید.

امکان سنجی عملیاتی و فنی 

در این قسمت مباحث مربوط به عملیات پروژه مورد بررسی قرار می گیرد. تجهیزات و ماشین آلات مورد نظر را میتوان تهیه کرد یا خیر و آیا موانعی در اجرای فنی پروژه وجود دارد یا نه در این بخش مورد بررسی قرار می گیرد.

امکان سنجی محیط زیست

 اینکه پروژه ما به محیط زیست آسیب میزند یا خیر نیز باید مورد بررسی قرار بگیرد.

نوشتن طرح توجیهی
نوشتن طرح توجیهی

امکان سنجی بازار

یکی دیگر از امکان سنجی های مهم امکان سنجی بازار است. اینکه محصول یا خدمت تولید شده توسط ما چه جایگاهی در بازار مورد نظر خواهد داشت و رقبای این بازار چه کسانی هستند تاثیر مستقیمی بر میزان درآمد و سود ما از پروژه خواهد داشت.

امکان سنجی اقتصادی

 در این بخش بررسی میشود که پروژه از نظر اقتصادی سودآور هست یا خیر.در واقع می توان گفت بحث هزینه ها سود و درآمد ها در این بخش قرار دارد.

امکان سنجی زمانی

 در این بخش بررسی میشود که یک پروژه به چه میزان زمان نیاز دارد.اگر زمان پروژه از زمان مشخص شده طولانی تر شود و به اهداف پروژه نرسیده باشیم پروژه توجیه پذیر نخواهد بود.

با توجه به موارد گفته شده در نوشتن طرح توجیهی باید مواردی را حتماً رعایت کنیم ‌‌‌‌‌‌. نوشتن یک طرح توجیهی مناسب به شما کمک می کند که با موانع آمادگی قبلی روبرو شده و بهتر تصمیم بگیرید.

نوشتن طرح توجیهی
نوشتن طرح توجیهی

نکاتی که باید در نوشتن طرح توجیهی رعایت شود

 طرح توجیهی نوشته شده باید به خوبی هدف سرمایه گذار را بیان کند.به عنوان مثال اگر قصد سرمایه گذار تولید محصول خاص و فروش آن در منطقه محلی خاص خود است نباید طرح توجیهی نوشته شده همسو با فروش محصول در منطقه دیگری باشد.

در یک در طرح توجیهی حتماً باید از به روزترین اطلاعات استفاده شود.

انجام یک کسب و کار بر پایه تکیه بر تجربیات موفق دیگران در کسب و کارهای مشابه اصلا منطقی نیست.چرا که برای هر شرایطی عوامل موثر و تاثیرگذار متفاوت خواهد بود.

به عنوان مثال یکی از اتفاقاتی که در سالهای اخیر افتاد بیماری کرونا بود که باعث شد برخی از مواد بهداشتی افزایش مصرف زیادی داشته باشند و حتی محصولات جدیدی که در هر مرحله برای یک بیماری خاص تولید می شود.اما آیا می توان گفت که با توجه به سود دهی این کسب و کارها در سالهای گذشته الان نیز این کسب و کارها سود بالایی خواهند داشت؟با اینکه  ممکن است این کسب و کارها الان نیز سود دهی خوبی داشته باشند اما مسلما سوددهی آنها در دوره های زمانی مختلف متفاوت خواهد بود.

آیا خودمان میتوانیم طرح توجیهی مناسب برای گرفتن مجوز و تسهیلات را بنویسیم؟

همانطور که پیش از این نیز گفتیم ،در نوشتن طرح توجیهی باید موارد زیادی را رعایت کرد،ممکن است شما بتوانید یک نمونه کوچک از طرح توجیهی را خود تهیه کنید که این طرح توجیهی می تواند فقط برای شما قابل استفاده باشد و به احتمال زیاد دقت آن نیز زیاد نخواهد.مسلماً برای ارائه یک طرح توجیهی کامل و استاندارد به بانکها و سازمان ها شما نیازمند این هستید که یک طرح توجیهی نوشته شده توسط متخصصان مجرب با اعتبار بالا در دست داشته باشید.

بیشتر بخوان بیشتر بدان:   طرح توجیهی در بندر انزلی

همچنین با تهیه یک طرح توجیهی کامل و استاندارد ریسک از دست دادن سرمایه و زمان خود را نیز از بین می برید

 طرح توجیهی در چه موضوعاتی نوشته می شود؟

طرح توجیهی در موضوعات مختلفی نوشته می شود که از جمله آنها میتوان به کسب و کارهای صنعتی، گردشگری، کشاورزی و دام و طیور و پرداخت.اما به صورت کلی شما می توانید برای اجرای هرگونه کسب و کاری از طرح توجیهی استفاده کنید.

 

 مزایای نوشتن طرح توجیهی

  • بهبود تمرکز اعضای تیم بر روی پروژه
  • شناسایی فرصت های جدید
  • ارائه اطلاعات کلیدی پروژه
  • کاهش پراکندگی در کسب وکار
  • دلایل معتبر برای انجام پروژه
  • بهبود موفقیت پروژه با ارزیابی چند پارامتر
  • کمک در تصمیم گیری
  • شنسایی دلایل عدم ادامه پروژه
نوشتن طرح توجیهی
نوشتن طرح توجیهی

اهمیت نوشتن طرح توجیهی

نوشتن طرح توجیهی برای توسعه و شروع کسب وکار مهم است . تعیین یک کسب وکار که در کجا و چگونه کار کند ، همچنین موانع بالقوه ای را که ممکن است مانع عملکرد پروژه شود را شناسایی کرده و میزان بودجه مورد نیاز برای پیشرفت و راه اندازی تجارت مشخص میکند. هدف از مطالعه امکان سنجی یا طرح توجیهی استراتژی های بازاریابی است که می تواند سرمایه گذاران یا بانک ها را برای سرمایه گذاری در یک پروژه یا تجارت خاص ترغیب کند،

فرمت نوشتن طرح توجیهی

نوشتن طرح توجیهی از چند بخش تشکیل شده که باهم در تطابق هستند (تطابق یعنی بخش های زیر هماهنگ و در راستی هم باشند). در ادامه باهم به بررسی هر بخش میپردازیم .

 

مطالعات بازار

معرفی محصول

در این بخش به معرفی مشخصات فنی، تعاریف علمی  تخصصی، تعرفه های گمرکی، کدهای آِیسیک، استانداردهای بین المللی  و ملی، کاربردهای محصول و شناسایی محصولات جایگزین و مکمل آن و بررسی سلیقه الگوی مصرف جامعه و همچنین در صورت نوآور بودن، تقاضا و نیاز افرادجامعه بررسی شود .

 

مواد اولیه و نحوه تامین آن ها

باید میزان مصرف مواد اولیه  ، شناسایی تامین کنندگان ، نحوه تامین مواداولیه ، در  صورت وارد کردن مواداولیه محاسبه نرخ و تعرفه گمرکی و ممنوعیت از ورود مواد اولیه در نظر گرفته شود .

 

مکان یابی طرح

برای کاهش هزینه های حمل و نقل  ، استفاده بهینه از منابع موجود ، دسترسی به مواد اولیه ، دسترسی به بازار مصرفی ، و داشتن دسترسی نیروهای انسانی متخصص و مورد نیاز به محل کار، باید برای مکان یابی ، محل مناسب  شناسایی و انجام تحقیقات  و تهیه ی امکانات رفاهی انجام بگیرد.

 

قیمت فروش محصولات

برای تعیین قیمت فروش محصول، نیاز به بررسی قیمت شرکت های رقیب و یا از مقایسه با قیمت جهانی با احتساب هزینه های حمل ونقل و گمرک میتوان کمک گرفت و همچنین برای قیمت تمام شده و فروش از هزینه های سربار و ساخت محصول هم میتوان قیمت را برآورد کرد .

عرضه

عرضه محصولات مشابه، باید ظرفیت اسمی واحدهای تولیدی فعال در داخل کشور و ظرفیت واردات محصول شناسایی و پیش بینی کرد.

نوشتن طرح توجیهی
نوشتن طرح توجیهی

تقاضا

تقاضای محصولات را با آمار بازار داخلی کشور و ظرفیت صادرات به خارج از کشور پیش بینی نمود.

 

بررسی بازار جهانی

در مورد طرح هایی که هدف آن ها بازار صادراتی و یا رقابت با محصولات وارداتی است باید بازارهای جهانی و مشخصات محصول و قیمت ها و استاندارد های بین المللی را  تعیین کنند.

 

مطالعات فنی

روش تولید

 روش های مختلف تولید رو بررسی و روش تولید پیشنهادی را نیز بیان کنید و در مرحله بعد روش تولید مورد نظر برای واحد تولیدی گفته می شود و نمودار فرآیند تولید محصول برای بیان قابل مفهوم بهتر است آورده شود.

 

مشخصات دانش فنی تولید

درباره دانش فنی داخلی یا خارجی محصول گفته شود، و به طور دقیق سوابق دارنده دانش فنی ، مقایسه با انواع دانش های شناخته شده ، دلیل انتخاب دانش فنی ، تاییدیه دانش فنی از نهادهای علمی معتبر ، ارائه مستندات و جزئیات و محاسبات دانش فنی انتخاب شده باید به صورت دقیق محاسبه  در طرح توجیهی نوشته شود.

 

مشخصات فنی ماشین آلات

در مشخصات ماشین آلات، ظرفیت، میزان مصرف مواد اولیه، میزان مصرف انرژی، قیمت و هزینه ها، گارانتی و تعهدات پس از فروش، نصب و راه اندازی هر دستگاه به طور دقیق مشخص می شود، همچنین به روز بودن دانش فی خط تولید باید مشخص  و در طرح توجیهی بیان شود.

 

ظرفیت

با یک برنامه زمانبندی ظرفیت تولید را مشخص میکنیم . ظرفیت اسمی را در نوشتن طرح توجیهی با ظرفیت سنجی دستگاههای ماشین آلات و شیفت کاری تخمین میزنیم .ظرفیت واقعی که در واقع ظرفیت عملی و به صورت درصدی از ظرفیت اسمی در نظر گرفته میشود.

بیشتر بخوان بیشتر بدان:   خرید طرح توجیهی با نرم افزار کامفار
نوشتن طرح توجیهی
نوشتن طرح توجیهی

 

طراحی محصول

برای طراحی محصول تعیین قطعات ساختنی ، رسم انواع نقشه های محصول ، نقشه قطعات , تهیه ی ماکت یا نمونه اولیه را انجام دهید .

 

ارزیابی آثار زیست محیطی

اجرای طرح و همراه با مکان یابی باید تاثیرات آن را بر روی محیط زیست از نظر آلایندگی و بازیافت درنظر گرفت. همچنین محصول سازگار با محیط زیست باشد.

 

ارزیابی آثار اجتماعی

با اجرای  پروژه، امکان دارد تاثییرات بر روی فرهنگ اجتماعی ، روند رشد جمعیتی ، اشتغال ، مهاجرت افراد غیر بومی وشیوه های زندگی ، تغییر در ارزش ها و تغییرات اجتماعی  داشته باشد، و باید در طرح به طورکلی بررسی شود.

نوشتن طرح توجیهی
نوشتن طرح توجیهی

بررسی مالی

محل اجرای طرح

پس از برسی های در مکان یابی در بخش فنی ، تصمیم بر استقرار اجرای طرح در شهرک صنعتی یا مکانی که از نظر محیط زیست و قابل دسترس باشد ، به عنوان محل اجرای طرح نوشته میشود.

 

هزینه های سرمایه گذاری ثابت

نتایج  قسمت فنی، سرمایه گذاری ثابت است. هزینه های سرمایه گذاری ثابت با برآورد دقیق هزینه شامل زمین ، محوطه سازی، ساخت و ساز ، ماشین آلات ، تاسیسات ، تجهیرات رفاهی و وسایل نقلیه  که با ذکرجزئیات در طرح تعیین میشود .

 

زمین

هزینه زمین با متراژ مشخص و هزینه آن تعیین میشود .

 

محوطه سازی

در محوطه سازی  از هزینه های خاکبرداری ، تسطیح ، دیوار کشی ، پارکینگ ، آسفالت و… با متراژ مشخص است .

 

ساختمان

ساختمان سازی که با مقدار ( مترمربع ) ، هزینه ها دارای موارد زیر است :
سالن های تولید ، ساختمان اداری ، نگهبانی ، سالن آزمایشگاه ، انبار و… . ( تناسب با تولید محصولات مختلف می تواند سالن های مختلف دیگری هم در نظر گرفته شود. )

 

ماشین آلات و تجهیزات

تمامی ماشین آلات با ذکر نام ، مدل ، تعداد دستگاه ، قیمت ریالی و ارزی در جدول آورده میشود .

 

تاسیسات

در تاسیسات که شامل  انشعبات ، تهویه ، لوله کشی و بقیه موارد را باهزینه های آن ها در طرح نوشته میشود.

 

وسایل نقلیه

وسایل حمل و نقل برای جابه جایی کارکنان ، توزیع محصول ، آوردن مواد اولیه  نام وسیله ، تعداد،  هزینه آن را مشخص میکنیم .

 

تجهیزات و وسایل

امکانات رفاهی که برای کارکنان و سایل اداری مانند کامپیوتر ، فایل ، تلفن ، فکس ، صندلی ، مبلمان با تعیین هزینه های آن ها بیان می شود.

نوشتن طرح توجیهی
نوشتن طرح توجیهی
متفرقه و پیش بینی نشده

 سرمایه گذاری ثابت طرح ممکن است با نرخ درصدی افزایش داشته باشد و تغییرات احتمالی را به وجود آورد ، در هزینه های پیش بینی نشده در نظر گرفته میشود .

 

هزینه های قبل  ازبهره برداری

 گرفتن مجوز ، مشاور ، تهیه ی طرح توجیهی و ، کارهای اداری هزینه های تا قبل از دوران بهره برداری برای شرکت اتفاق می افتد .

 

هزینه های ثابت و متغیر

هزینه های متغیر 

 با تغییر میزان تولید اتفاق می افتد .

هزینه های ثابت

 با تغییر میزان تولیدو حتی وقفه کوتاه مدت در تولید ، تغییری پیدا نمی کند.

 

مواد اولیه

مواد مصرفی و اولیه در تولید ، با مقدار مصرفی ، قیمت ریالی یا ارزی آن و محل تامین ونحوه تامین آن  در طرح توجیهی آورده می شود.

 

حقوق و دستمزد

هزینه حقوق کارکنان تولید و غیر تولیدی با توجه به درآمد شرکت و طبق قانون اداره کار با بیمه و حقوق مزایا  برای یک سال مالی با تعداد آن ها  محاسبه می شود .

 

 سوخت و انرژی

هزینه و مقدار مصرف سالیانه  آب ، برق ، گاز ، بنزین و گازوئیل را در نوشتن طرح توجیهی مینویسیم.

نوشتن طرح توجیهی
نوشتن طرح توجیهی
تعمیر و نگهداری

برای ساختمان ، ماشین آلات ، تاسیسات ، وسایل نقلیه ، تجهیزات با درصدی ثابت از نگهداری و تعمیرات ، استهلاک  محاسبه میشود.

 

سرمایه در گردش

هزینه مواداولیه ( یک ماه تولید) ، هزینه حقوق و دستمزد ( یک ماه تولید ) ، انرژی مصرفی ( یک ماه تولید)

محاسبه کرده  و سرمایه در گردش مشخص میشود.

دوره بازگشت سرمایه

با محاسبه دوره بازگشت سرمایه ، ریسک سرمایه گذاری مشخص می شود . هر چه قدر مدت زمان طولانی تر باشد ، ریسک سرمایه گذار بالاتر است .

دوره بازگشت سرمایه از محاسبه فرمول زیر بدست می آید :

نرخ بازگشت سرمایه ( نرخ بازده داخلی)

شاخص IRR  ، یکی از مهم ترین و پرکاربردترین شاخص های مالی است که باتوجه به آن می توان توجیه پذیر یا نبودن طرح  سنجید .

حداقل نرخ بازده جذاب = MARR

IRR > MARR                   طرح پذیرفته میشود.

IRR < MARR                       طرح رد می شود

شما در این مقاله با نوشتن طرح توجیهی و جزئیات آن آشنا شدید . و سوالات خود را در دیدگاه بیان کنید تا در اولین فرصت کارشناسان ما پاسخگوی سوالات شما خواهند بود .

 طرح توجیهی  کسب وکار مدنظر شما و راهنمایی و مشاوره میتوانید با شماره 09176746951  در تماس باشید .

سپاس از شما که این مقاله را مطالعه کردید .

آدرس: شیراز – خیابان قصردشت – بین پارامونت و سینما سعدی – سر خیابان شهید فقیهی _پاساژ ولیعصر_طبقه 2

دلایلی که چرا باید ما را انتخاب کنید

  • تجربه موفق در پرژه های بزرگ و کوچک
  • پرداخت مرحله ای
  • ادیت رایگان تا زمان اتمام کار

تهیه و تدوین طرح توجیهی با شرایط ویژه!

  • تحویل در کوتاه ترین زمان
  • مناسب ترین قیمت
  • پشتیبانی رایگان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *