آدرس ایمیل: mrsanaye12@gmail.com

ساعات اداری: شنبه - چهارشنبه: 9:00 - 17:30

نرم افزار جیرا

در پروژه‌ هایی که باید توسط یک تیم متشکل از مهارت‌ های مختلف انجام شود، مدیریت پروژه اهمیت دو چندان می‌ یابد. در پروژه‌ های نرم افزاری که در آن، تیم پروژه از افراد دارای مهارت‌ های گوناگون تشکیل شده است و فعالیت‌ های متنوعی باید در آن انجام شود، استفاده از نرم افزاری که امکان اداره کردن شرایط را برای مدیر پروژه فراهم بیاورد، بسیار مهم است.برای پاسخ به چنین نیازی، نرم افزار جیرا (JIRA) ابتدا برای ردیابی باگ‌ های نرم افزاری به منظور کمک به تیم‌ های توسعه نرم افزار، توسط شرکت اطلسیان تولید گردید. در مقاله های قبل در رابطه با نرم افزارهای مختلف مهندسی صنایع با شما همراهان گرامی صحبت کردیم.در این مقاله از سایت مستر صنایع به بررسی نرم افزار جیرا خواهیم پرداخت.با ما همراه شوید.

نرم افزار جیرا چیست؟ 

نرم افزار جیرا چیست؟ 
نرم افزار جیرا چیست؟
جیرا jira نرم افزاری است که در ابتدا برای ردیابی اشکالات تیم های برنامه نویسی طراحی شد با گذشت زمان جیرا ویژگی های خود را به طور قابل ملاحظه ای توسعه داد و توانست به یک ابزار کار آمد در زمینه های کنترل پروژه ، توسعه نرم افزاری و چندین کاربرد دیگر مبدل شود.
با یک نگاه سلسله مراتبی می توانیم جیرا را متشکل از 3بخش فیلد ، issue و پروژه بدانیم.
• پروژه :
پروژه ها در جیرا قابلیت دسته بندی دارند و می توانند شامل هر چیزی مثل : یک بخش یا یک  تیم از شرکت ، پروژه های توسعه نرم افزاری ، محصولات یا سیستم ها و .. باشند.
• Issue:
نشان دهنده کاری است که باید انجام شوند و از دیدگاه کاربری issue یک واحد اصلی کار برای جیرا است.
• فیلد :
فیلد ها پایه ای ترین واحد های داده در جیرا هستند. آنها داده ها را برای issue ها ذخیره می کنند.
همچنین در این نرم افزار مجوز هایی برای کنترل کاربران وجود دارد که در 3 سطح اعمال می شود که شامل کنترل های کلی و جزئی می باشد. شما می توانید کاربران یا گروه های لازم را به نرم افزار اضافه کنید.
آنها را مسئول امور مختلف کرده و اختیارات لازم را به آنها داده .
در صورت لزوم این اختیارات را از آنها گرفته می توانید درضمن پیرامون واحد های کاری رای و نظر داده مشکلاتی را گزارش کرده و کار را از نظر زمانی پیگیری کنید .

کاربردهای نرم افزار جیرا

نرم افزاری برای مدیریت پروژه

جیرا فارسی با توجه به قابلیت‌های فراوان به خصوص تقویم شمسی و بومی‌سازی آن برای کاربران ایرانی توانسته بهترین امکانات از جمله مدیریت پروژه را فراهم کند و به همین خاطر کاربران برنامه جیرا دیگر این نیاز را در خودشان نمی‌بینند که از دیگر نرم‌افزارهای مربوط به کنترل پروژه استفاده کنند.

نرم افزاری برای مدیریت وظایف

نسخه فارسی سازی شده و همچنین بومی‌سازی شده نرم افزار جیرا سعی کرده به گونه‌ای عمل کند که کاربران ایرانی نیازها و مشکلات خودشان به خصوص مدیریت وظایف را از طریق این برنامه حل کنند. سفارشی سازی برنامه جیرا با توجه به اینکه نسخه فارسی آن نیز روانه بازار شده باعث شده تا این نرم‌افزار یکی از بهترین های موجود در کل بازار برای مدیریت وظایف باشد.

بیشتر بخوان بیشتر بدان:   معرفی نرم افزار Maplesoft Maple

نرم افزار جیرا قابلیت سفارشی سازی را داراست

این نرم افزار به خصوص نسخه فارسی سازی شده آن این قابلیت را دارد که به تناسب هر کسب و کاری به صورت کامل سفارشی شود. حالا این سفارشی سازی می تواند در شکل و دموی ظاهری، گردش کار که مربوط به هر پروژه است، تغییر در فرم‌های موجود و یا سطح دسترسی افراد به سیستم و هر قابلیت دیگری را به راحتی می توان سفارشی کرد، باشد.

با جیرا فارسی به راحتی می توان گزارش گیری نمود

یکی از قابلیت های موجود در جیرا فارسی این است که به راحتی می توانید از عملکردهایی که در طول روز، هفته، ماه یا سال داشته اید گزارش تهیه کنید. این عملکردها مربوط به کارکنان و یا کل سازمان می شود.

جیرای فارسی متناسب برای کاربران ایرانی است

جیرا به همراه تقویم شمسی و بومی سازی شده متناسب به نیازها و مشکلات کاربران ایرانی طراحی شده و به طبع شرکت “موسسه آموزشی نوین” افزونه ها و پلاگین‌های مکمل را از سایت جیرا تهیه و برای نرم افزار جیرا طراحی و فارسی سازی  کرده تا کاربران ایرانی به راحتی بتوانند از این نرم افزار قدرتمند استفاده کنند.

برقراری ارتباط با مشتریان

با این نرم‌افزار که فارسی سازی و بومی‌سازی شده و تقویم شمسی را هم ساپورت می کند.

به طبع به راحتی می توانید کلیه کارها و امور مربوط به مشتریان خودتان را پیگیری نمایید.

این کارها می تواند شامل درخواست ها و یا پیگیری هایی باشد که در قبال مشتریان انجام داده اید.

مزایای نرم افزار جیرا

جیرا طراحی بسیار ماهرانه ای دارد و بطوریکه راههای متعددی برای گردش و تکمیل کار در جیرا وجود دارد. پیکره بندی نرم‌افزار به راحتی قابل تغییر است و هر کس میتواند مطابق سلیقه خود چیدمان آن را تغییر دهد. گزارشگیری و فیلترینگ درخواستها بسیار ساده است و میتوان موضوع مورد نظر را در کمترین زمان پیدا کرد. جیرا، روش آسانی برای دنبال کردن تاریخچه نظرات و گردش کارها دارد. قابلیت لینک کردن مسائل و اسناد از جمله امکانات بی نظیر جیرا است.
جیرا یک ابزار بسیار قدرتمند برای مدیریت پروژه های چابک است که به طور همزمان میتواند بر روی چندین پروژه اجرا شده و به مدیریت آنها کمک کند. با استفاده از این نرم‌افزار میتوان بهره وری تیم را به حداکثر رساند و  مسائل و اشکالات پروژه را ردیابی نمود. علاوه بر اینها، جیرا امکان جمع آوری بازخورد از کاربران غیر فنی را نیز دارد.
این نرم‌افزار از بردهای اسکرام و کانبان نیز پشتیبانی میکند.
جیرا یک سرویس ابری (کلاود) است، لذا در هر نقطه از جهان با اتصال به اینترنت می توان به جیرا دسترسی پیدا کرد.
نسخه موبایل آن نیز که اخیرا منتشر شده است، دسترسی به آن را ساده تر میکند. بطور
خلاصه امکانات جیرا عبارتند از:
تعریف و تخصیص کار به اعضای تیم، امکان برگزاری نظر سنجی و طوفان فکری، امکان ضمیمه کردن اسناد یا دانلود کردن اسناد، گزارشگیری از پیشرفت کارها.
 

معایب نرم‌افزار جیرا

جیرا سرعت بسیار پایینی دارد. نسخه های جدید جیرا دارای ویژگیهای جدید است که باعث سردرگمی کاربران آن میشود. اگر شما و یا شرکتتان تعداد نفرات کم با وظایف کم دارید بهتر است سراغ گزینه های دیگر بروید. به دلیل این که جیرا برای استفاده های شخصی و با دامنه های کاری کوچک مناسب نیست. جیرا گزارش ها و داشبورد ها را به صورت گرافیکی ارائه نمی کند. یادداشت های موجود در جیرا فقط اجازه می دهد متن وارد کنید و اجازه ورود اطلاعات به صورت جدول و یا ستونی را نمی دهد.
 با توجه به ویژگی های قوی و عملکردی که جیرا از آن پشتیبانی می کند، عمق و گستردگی زیادی در نرم افزار وجود دارد، بنابراین برای کاربران جدید تا حدودی پیچیده و گیج کننده است. بخصوص افرادی که با ابزارهای مدیریت پروژه آشنایی ندارند.
برای مدیران پروژه که به طور همزمان چندین تیم را هدایت می کنند، مسائل و مواردی است که در آن ممکن است سردرگم شوند، به عنوان مثال، اعلان های ایمیل و هشدار های پروژه می توانند به سرعت افزایش یابد و هیچ راهی برای بهبود اعلان ها در پروژه ها / تیم ها وجود ندارد.
جیرا نیاز به آموزش خوب دارد و ابزار بسیار ساده ای نیست. رابط کاربری آن کاربر را سردرگم میکند. راه اندازی، ایجاد پروژه / گردش کاری، مدیریت کاربران و غیره کارهای دشواری است که نیاز به دانش ویژه دارد.

 

بیشتر بخوان بیشتر بدان:   معرفی نرم افزار  Microsoft SQL Server

چگونه از اطلاعات Jira بک آپ بگیریم؟

پاسخ: اطلاعات Jira در دو بخش ذخیره می‌شوند. issue ها و user ها و … در دیتابیس ذخیره می‌شوند.

که برای بک‌آپ گیری می‌توان از روش های مرسوم برای بک‌آپ گیری از دیتابیس مثل pg_dump استفاده کرد و یا از منوی تنظیمات Jira، یک بک‌آپ به شکل فایل XML گرفت. بخش دوم از اطلاعات Jira مثل فایل هایی که به issue ها ضمیمه شده اند،‌ در دایرکتوری Data ذخیره می‌شوند که برای بک‌آپ گیری از آنها باید یک Cron Job نوشت و آنها را در جایی کپی کرد.

چطور میشه از تقویم خورشیدی استفاده کرد؟

یک Custom Field Type برای تاریخ خورشیدی بسازید و از یک تقویم خورشیدی جاوا اسکریپتی استفاده کنید. (نیاز به دانش برنامه نویسی Java و Javascript دارید)

دلایلی که چرا باید ما را انتخاب کنید

  • تجربه موفق
  • پرداخت مرحله ای
  • ادیت رایگان تا زمان اتمام کار

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *