آدرس ایمیل: mrsanaye12@gmail.com

ساعات اداری: شنبه - چهارشنبه: 9:00 - 17:30

نرم افزار Microsoft Access

نرم افزار Microsoft Access، همیشه یک برنامه قدرتمند بوده است و این نسخه نیز مانند نسخه های قبلی بسیار پرکاربرد است. البته این توانمندی های و امکانات بالا اکسس را به نرم افزاری تبدیل کرده است که نمی توان آن را به آسانی آموخت. در مقاله های قبل در رابطه با نرم افزارهای مختلف مهندسی صنایع با شما همراهان گرامی صحبت کردیم.در این مقاله از سایت مستر صنایع به بررسی نرم افزار Microsoft Access خواهیم پرداخت.با ما همراه شوید.

تاریخچه

نسخهٔ ۱٫۰ این نرم‌افزار در سال ۱۹۹۲ میلادی همراه با مایکروسافت ویندوز پا به عرصهٔ وجود نهاد، در این نسخه این امکان فراهم شد تا بسته‌های پایگاه دادهٔ جداگانه بتوانند از طریق تکنولوژی اتصال پایگاه دادهٔ شی‌گرا (به انگلیسی: ODBC) با یکدیگر ارتباط برقرار کنند. نسخهٔ ۲٫۰ اکسس در سال ۱۹۹۴ وارد بازار شد. یکی از ویژگی‌های مهم این نسخه افزوده شدن موتور پایگاه دادهٔ جت (به انگلیسی: Jet database engine) بود که باعث شد اجرای پرس‌وجوها به صورت محسوسی سریعتر شود.

با آمدن ویندوز ۹۵ آفیس ۹۵ هم معرفی شد. در این نسخه از آفیس زبان وی‌بی‌ای به صورت رسمی، زبان گسترش پشت همهٔ نرم‌افزارهای آفیس شد.

در سال ۱۹۹۷ وب رو به گسترش بود و اکسس جدید با ابزارهایی برای تعامل با ابزارهای وب معرفی شد.

اکسس ۲۰۰۰ بهبودهای قابل توجهی در زمینهٔ برنامه‌نویسی داشت. در این نسخه ای‌دی‌اُ (به انگلیسی: ActiveX Data Objects یا ADO) معرفی شد.

در اکسس ۲۰۰۲ قابلیت یکپارچگی ارجاعی (به انگلیسی: referential integrity) معرفی شد. افزوده شدن قابلیت‌های ایکس‌ام‌ال از دیگر ویژگی‌های این نسخه بود.

در نسخهٔ ۲۰۰۳ علاوه بر بهبود قابلیت‌های ایکس‌ام‌ال برخی ابزارهای بی‌همتا در زمینهٔ برنامه‌نویسی و اشکال‌زدایی اضافه شدند.

پس از آن نسخهٔ ۲۰۰۷ آفیس معرفی شدو نسخهٔ کنونی اکسس، نسخهٔ 2016 است.

نرم افزار Microsoft Access چیست؟

نرم افزار Microsoft Access چیست؟
نرم افزار Microsoft Access چیست؟

 یک مجموعه اداری در برگیرنده نرم‌افزار های یکپارچه برای سیستم‌ عامل‌ های مایکروسافت ویندوز ساخته شده است. نسخه نهایی آفیس 2019 تفاوت چندانی با نسخه قبلی یعنی 2016 ندارد؛ مایکروسافت این مجموعه را به نحوی طراحی کرده که کاربر بتواند بهره وری بیشتر و همکاری سریع تری داشته باشد . در نسخه جدید، مایکروسافت به چند کاربر اجازه می دهد تا بصورت همزمان روی یک پروژه مشترک کار کنند.

کاربرد نرم افزار Microsoft Access اکسس چیست ؟

اولین نسخه از این نرم‌افزار همراه با مایکروسافت ویندوز در سال 1992 پا به عرصه تکنولوژی گذاشت و ورژن بعدی در سال 94 معرفی شد. هر چه از زمان تولد این برنامه بیشتر می‌گذشت متخصصان سعی می‌کردند پیشرفت قابل ‌ملاحظه‌ای در برنامه ایجاد کنند. بهبود برنامه در سال‌های آتی عملی گشت و در حال حاضر کاربران با استفاده از آخرین نسخه از اکسس به داده‌های خود سروسامان می‌دهند.

بیشتر بخوان بیشتر بدان:   معرفی نرم افزار DS

اجزای برنامه ی Microsoft Access چیست ؟

برنامه ی Microsoft Access ، اجزایی دارد که در این قسمت از مقاله ، این اجزا را بررسی می کنیم . اجزای Microsoft Access ، عبارتند از :

⦁ Tables :

شامل جدول های اطلاعاتی می باشد . که این جدول های اطلاعاتی ، مفیدترین اطلاعات را به صورت جدول یا سطری – ستونی شامل می شود . هر سطر ، اطلاعاتی را شامل می شود که به آن رکورد گفته می شود . و هر ستون در یک جدول اطلاعاتی ، اطلاعات آن رکورد را ذخیره می کند که به آن ، فیلد می گویند .

⦁ Queries ( پرس و جو ها ) :

از طریق این برنامه ، می توانید اطلاعاتی را که نیاز دارید ، از یک یا چندین جدول اطلاعاتی استخراج کنید و این اطلاعات را به دست آورید . این کار ، از طریق روش های زیر صورت می گیرد : 1 – انتخاب جدول های اطلاعاتی ای که اطلاعات مورد نظر را دارد . 2 – ارتباط بین جدول ها برقرار می شود . 3 – فیلد های مورد نیاز را می توانید از جدول ها انتخاب کنید و ….

⦁ Forms ( فرم ها ) :

بین کاربر و اطلاعات ذخیره شده در جدول های اطلاعاتی ، رابطه برقرار می کند . فرم ها می توانند از طریق جعبه ی متن ، جعبه ی لیست و دیگر کنترل هایی که در جعبه ابزار Microsoft Access وجود دارد ، اطلاعات مورد نظر را از جدول های اطلاعاتی به ما نشان بدهند . هم چنین امکان اصلاح و یا اضافه کردن رکورد را به جدول های اطلاعاتی ، به وجود می آورند .

⦁ Reports ( گزارش ها ) :

با استفاده از Reports ، می توانید اطلاعاتی را که از جدول های اطلاعاتی استخراج کرده اید ، در قالب و شکلِ مطلوب و دلخواهِ خود روی کاغذ چاپ کنید .

⦁ Macros ( ماکرو ها ) :

امکان انجام دادن یک سری عملیات مهم را با سرعت زیاد به وجود می آورند . این موضوع ، از طریق روش های زیر صورت می گیرد : به وسیله ی نوشتن اطلاعات در یک رکورد در جدول اطلاعاتی ، می توانید اطلاعات را از نرم افزار های بانک اطلاعاتی دیگر فراخوانی کنید . و هم چنین می توانید اطلاعات را با فرمت های مورد نیاز برنامه های دیگر ارسال کنید . و ….

بیشتر بخوان بیشتر بدان:   معرفی نرم افزار WBS Pro

ایجاد پایگاه داده های بزرگ

منظور از پایگاه داده بزرگ چیست؟ هر بانک اطلاعاتی با سوابق و داده ها و اطلاعا زیاد را می توان یک پایگاه داده بزرگ برشمرد و مطمئناً اگر چندین هزار رکورد داشته باشید ، برای مدیریت آنها به ابزاری مانند Access احتیاج خواهید داشت. اگرچه می توانید از Microsoft Excel برای ذخیره لیست سوابق استفاده کنید، اما کاربرد اکسل عمومی تر است. در واقع، شما نمی توانید از Excel برای تنظیم هر چیزی فراتر از یک لیست ساده که مرتب سازی و فیلتر نیاز دارد، استفاده کنید. تفاوات این دو نرم افزار در این است که هر کاری با سوابق و داده های پیچیده در Access به نحو بهتری انجام می شود.

برخی از دلایل برتری اکسل شامل موارد زیر است:

  • به طور معمول، یک بانک اطلاعاتی بزرگ نیازهای زیادی به ورود داده دارد که اکسس این را به خوبی فراهم می کند.
  • هنگامی که تعداد زیادی رکورد دارید، احتمال خطا زیاد می شود و به دلیل جلوگیری از این امر از نرم افزار Acsess استفاده می کنیم.
  • پایگاه داده بزرگ به معنای نیاز مبرم به گزارش دقیق و روشنگری هستند.
  • وقتی می خواهید چیزی را در میان اطلاعات پیدا کنید، پایگاه داده ها کار را برای شما ساده تر می کند.
  • دسترسی زیاد به داده ها باعث صرفه جویی در وقت می شود.

ایجاد پایگاه داده با چند جدول

ممکن است پایگاه داده شما دارای 100 پرونده یا 100000 رکورد و یا حتی مقادیر بسیار بیشتری باشد. اگر در پایگاه داده خود نیاز به جداول جداگانه دارید و می خواهید روابطی را میان آن ها تعیین کنید، به یک پایگاه داده رابطه ای نیاز خواهید داشت، درست چیزی شبیه به اکسس.

نرم افزار Microsoft Access یک نرم افزار پایگاه داده قدرتمند است

اکسس می تواند تمامی نیازهای شما به یک نرم افزار ایجاد پایگاه داده را از بین ببرد. به همین دلیل است که این نرم افزار نام بزرگی در این حوزه برای خود دست و پا کرده است. برای یادگیری کار کرد این نرم افزار به طور حرفه ای باید پشت کار کافی داشته باشید و می توانید از دورهای ICDL برای بالا بردن سرعت آن استفاده کنید.

دلایلی که چرا باید ما را انتخاب کنید

  • تجربه موفق
  • پرداخت مرحله ای
  • ادیت رایگان تا زمان اتمام کار

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *